مسخره کردن دین به اسم کلاس و روشنفکری

انگار مد شده برخی که خود را روشنفکر میدانند نه تنها از دین روی میگردانند بلکه افراد مومن و مذهبی را هم به تمسخر هم میگیرند, خیلی راحت به مسخره کردن دین ..

مسخره کردن دین

دانستنی های دینی : جدیدا انگار مد شده بعضی ها که خود را به اصطلاح روشنفکر میدانند نه تنها از دین روی میگردانند بلکه افراد مومن و مذهبی را هم به تمسخر هم میگیرند, خیلی راحت به مسخره کردن دین و اعتقادات دیگران می پردازند, خواهران محجبه را مسخره می کنند, با مقدسات جوک می سازند, روحانیت را زیر سوال می برند, در مجالسشان شبهات دینی را بدون هیچ دانشی مطرح می کنند و با لجاجت حتی حاضر نیستند پاسخ این شبهات را بشنودند و ..

مسخره کردن دین , مسائل دینی , به تمسخر گرفتن دین , دین ستیزی , مسخره کردن با حجاب , حجاب , مسخره کردن مذهبی , برادر بسیجی , تمسخر گرفتن مذهبی ها , ریش , برادر ریشو , خواهر با حجاب ,

 

قرآن کریم در چند آیه در ارتباط با کسانی که آیات روشن الهی را به تمسخر می‌گیرند و امر به معروف و نهی از منکر در آنها تأثیر نمی‌کند, می‌فرماید از آنها فاصله بگیرید و اگر در مجلس آنها نشسته‌ اید جلسه را ترک و آنها را به حال خود رها کنید :

1. «وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللَّهِ یُکْفَرُ بِها وَ یُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُم»؛[1]

و خداوند ” این حکم را ” در قرآن بر شما نازل کرد که هر گاه بشنوید افرادى آیات خدا را انکار و استهزا مى‌‏کنند, با آنها ننشینید تا به سخن دیگرى بپردازند ! و گرنه, شما هم مثل آنان خواهید بود.

2. «وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فی‏ آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی‏ حَدیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ»؛ [2]

هر گاه کسانى را دیدى که آیات ما را استهزا مى‌‏کنند, از آنها روى بگردان تا به سخن دیگرى بپردازند ! و اگر شیطان از یاد تو ببرد, هرگز پس از یاد آمدن با این جمعیت ستمگر منشین !

خداوند به پیامبر اسلام (ص) دستور داده است, اگر مشاهده کردی کسانى آیات قرآن را به تمسخر گرفته و نسبت به آن سخنان ناروا می‌گویند, از آنها دوری کن.

بدیهی است که این حکم, اختصاصى به پیامبر (ص) ندارد, بلکه یک دستور عمومى است که در شکل خطاب به پیامبر اسلام (ص) بیان شده است.

آیات مورد بحث این حکم اسلامى را تأکید می‌کند و به مسلمانان هشدار می‌دهد هنگامى که بشنوید افرادى نسبت به آیات قرآن کفر مى‌ ‏ورزند و استهزاء می‌کنند با آنها ننشینید تا از این کار صرف‌نظر کرده, به مسائل دیگرى بپردازند.

 

فلسفه آن هم کاملاً روشن است ؛ زیرا این یک نوع مبارزه عملى به شکل منفى در برابر این‌گونه کارها است ؛ زیرا اگر مسلمانان در مجالس آنها شرکت مى‌‏کردند, آنها براى انتقام گرفتن و ناراحت ساختن ایشان به سخنان باطل و نارواى خود ادامه مى‌‏دادند, اما هنگامى که با بى‌‏اعتنایى از کنار آنها بگذرند, طبعاً سکوت خواهند کرد و به مسائل دیگر خواهند پرداخت ؛ چرا که تمام هدف آنها ناراحت ساختن پیامبر (ص) و مسلمانان بود.

این موضوع به اندازه‌‏اى اهمیت دارد که در آیه دوم اضافه می‌کند, اگر شیطان تو را به فراموشى افکند و با این‌گونه اشخاص سهواً همنشین شدى به مجرد این‌که متوجه موضوع شدی فوراً از آن مجلس برخیز و با این ستم‌کاران منشین. 3

در روایات نیز در بیان یکی از مصادیق این آیات از امامان نقل شده است که مراد این آیات, آن است که هر گاه کسی حق را انکار کند و زبان خود را به مذمت ائمه (ع) بگشاید باید از او اجتناب نمود, هر جا و به هر نوع که باشد.

بنابر این, مراد از ” آیاتِ اللَّهِ ” اهل ائمه (ع) هستند, چنانچه على بن ابراهیم روایت کرده که «آیات اللَّه هم الأئمة علیهم السلام». 4

رسول خدا (ص) در این ارتباط فرمود : ” من کان یۆمن باللَّه و الیوم الآخر فلا یجلس فی مجلس یسب فیه إمام أو یغتاب فیه مسلم» 5

کسی که به خدا و روز جزا ایمان داشته باشد, در مجلسی که در آن به امام ناسزا گفته می‌شود, یا غیبت مسلمانی صورت می‌ گیرد نمی‌ نشیند.

اما در این روزگار چنین مجالسی همه جا به پاست کسی که پای این مجالس نباشد می شود امل و بی کلاس, و کسی که هر چه دو آتیشه تر و بی مهاباتر بتازد در توهین و به چالش کشاندن او می شود آدم با سواد و چیز فهم.

پیامبر اکرم (ص) به این افراد می فرماید در این مجالس ننشینید اگر نشستید هر چه بر سرتان آمد دست خودتان است.

از امام رضا (ع) نیز در تفسیر آیه 140 سوره نساء آمده است : ” إذا سمعت الرجل یجحد الحق و یکذب به و یقع فی أهله فقم من عنده و لا تقاعده ” [6] هر گاه بشنوید که حق مورد انکار و تکذیب قرار مى‌‏گیرد و اهل مجلس به این کار سرگرم هستند, از آن مجلس برخیزید.

پی نوشت ها :

[1]. نساء، 140.

[2]. انعام، 68.

[3]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏4، ص 172؛ ج ‏5، ص 289، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ اول، 1374ش.

[4]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب،‏ ج ‏1، ص 156، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق.

[5]. همان، ص 204.

[6]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج ‏1، ص 281، تهران، المطبعة العلمیة، چاپ اول، 1380ق

شمال گردی / تبیان

0