نظر استاد پناهیان در مورد تحریم حج عمره – به عربستان نروید !

در پی جنایت اخیر عربستان و پیشنهاد موضوعی مبنی بر تحریم حج عمره , یادداشتی که استاد پناهیان منتشر کرده است می خوانید ..

مخالفان , موافقان تحریم حج عمره

در پی جنایت اخیر عربستان و پیشنهاد موضوعی مبنی بر تحریم حج عمره , یادداشتی که  استاد پناهیان منتشر کرده است می خوانید :

بسم الله الرحمن الرحیم ..

دعوت زائران ” عمره ” به بازخوانی ” روضۀ ترویه ”

هفته ی اخیر در کنار حرم اباعبدالله الحسین (ع) می‌شنیدم اینجا بحث از ممنوعیت و یا ترک عمره است, آنجا زائران ایرانی کم‌ شمار بودند و مؤمنان عراقی بسیار بیشتر از قبل به حرم‌ ها پناه می‌آوردند, این روزها زیارت حرم امام حسین (ع) رنگ و بوی دیگری دارد و سرشار از حماسه است, شما می‌توانید در حالیکه شاهد رفت و آمد رزمندگان جوان و شهیدان پاکی هستید که در راه اباعبدالله الحسین (ع) قدم گذاشته‌ اند, برای حضرت علی اکبر (س) اشک بریزید ؛ و در میان اذکار و زیارت‌نامه‌ ها شنونده ی شعارهای حماسی فراوانی باشید که علیه ظلم زمان به‌ویژه ظالمانی همچون آل‌ سعود سرداده می‌شود.

در حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) وقتی به این مطلب می‌اندیشیدم که ” آیا اگر با عمره که یک عمل مستحب است, کمک به نظام ظالم سعودی در این شرایط بشود, اشکال شرعی ندارد ؟

شاهد صندوق‌ هایی بودم که برای کمک به ” الحشد الشعبی ” ( بسیج مردمی عراق ) در گوشه و کنار حرم گذاشته بودند و فکر می‌کردم اینجا یک زائر به چه کسانی کمک می‌کند و آنجا یک زائر به کدام جریان کمک می‌کند.

برای کسانی که سرمایه ی خود و ارز ممکلت را که هیچ, عزت جامعه ی اسلامی را فدای بی‌توجهی به اولویت‌ها می‌کنند حسرت می‌خوردم.

شاید زیباتر از اینکه دولت اقدام کند و جلوی عمره را بگیرد, این باشد که خود مردم انصراف خود را از رفتن به عمره اعلام نمایند, نه فقط بخاطر رفتار شنیع مأموران سعودی, که جنایت های نظام سعودی در منطقه را نیز در نیّت شریف خود در نظر بگیرند و کمی به کودکان یمن و یتیمان فراوان عراق و شام هم بیندیشند.

مردم هیچ‌ گاه مانند مسئولان مجبور به برخی مصلحت‌اندیشی‌ها نیستند و می‌توانند حقیقت قهر انقلابی خود را فراتر از هر مصلحتی به نمایش بگذارند, حتی اگر آن دو مأمور متجاوز سعودی مجازات شوند و رسماً عذرخواهی شود, صرف جنایات سعودی‌ها در یمن و دیگر کشورهای اسلامی برای این تصمیم انقلابی کفایت می‌کند.

درست است که آرزوی پاک زیارت حرم  پیامبر (ص) در دل هر مؤمنی موج می‌زند, اما در این شرایط که برای ما بهانه ی ملی ایجاد شده است تا با قهر انقلابی خود, به مردم ستمدیده ی یمن کمک کنیم و با برخورد قاطع, بر رسوایی نظام فکری و فرهنگی سعودی‌ها بیفزاییم, آیا هنوز باید به زیارت حرمین شریفین مدینه و مکه مبادرت بورزیم ؟  آن‌ هم در جایی که اساساً ثواب زیارت حرم مطهر اباعبدالله الحسین (ع) در روایات متعدد و معتبر از کلمات معصومین (ع) بیشتر از دهها حج و عمره اعلام شده است.

هر کس به دلیل جنایات نظام سعودی در منطقه به‌ویژه یمن و خیانت شنیع مأموران آل سعود عمره خود را تبدیل به زیارت حرم امام حسین (ع) کند, بی‌شک ثوابی مضاعف دریافت خواهد کرد و اقدام او از جانب شخص نازنین پیامبر اکرم (ص) بی‌جواب نخواهد ماند.

به یاد روضه س یوم الترویه می‌افتادم که امام حسین (ع) حج را نیمه‌تمام رها کرد و راه کربلا را پیش گرفت,

وقتی عبدالله بن زبیر از امام (ع) پرسید : آیا حج را ترک می‌کنی ؟! امام فرمودند : دفن شدن کنار فرات را بر دفن شدن کنار خانۀ کعبه ترجیح می‌دهم.

( لَأَنْ أُدْفَنَ بِشَاطِئِ الْفُرَاتِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أُدْفَنَ بِفِنَاءِ الْکَعْبَه؛ کامل الزیارات / ۷۳ )

همیشه روضه ی یوم الترویه برایم یادآور این ابیات زیباست که از کودکی آن را می‌شنیدم :

به یوم الترویه محمل ببستند , خواتین اندر آن محمل نشستند.

حرم را از حرم کردند بیرون , همه سرگشته اندر دشت و هامون

کسانى را که بر عالم پناهند ,  برون کردند از بین خداوند.

علیرضا پناهیان

شمال گردی

0

توجه: قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید :

  • • چنانچه شمالی هستید, لطفا نظرات را به زبان شیرین محلی تان بنویسید.
  • • نظراتی که به صورت فینگلیش نوشته شده باشند, تایید نخواهند شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *